دانشمندان آمریکایی مقاومت به انسولین را با افزایش خطر ابتلا به افسردگی ماژور مرتبط می دانند

مقاومت به انسولین یک عامل خطر شناخته شده برای دیابت نوع 2 و سایر بیماری های به اصطلاح متابولیک است، مقاومت به انسولین هنگامی رخ می دهد که بدن انسولین تولید می کند اما قادر به استفاده صحیح از آن برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون نیست.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجلهAmerican of Psychiatry ، اکنون محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد نشان داده اند که مقاومت به انسولین همچنین خطر ابتلا به افسردگی ماژور را افزایش می دهد.افسردگی ماژور(MDD)به نوعی از افسردگی اطلاق می شود که جدی تر و شدیدتر بوده و ماندگاری بیشتری نیز داشته  باشد.

محققان داده های 601 زن و مرد، 18 تا 65 ساله را که هنگام ثبت نام فاقد افسردگی و اضطراب بودند، مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس گزارش انستیتوی ملی سلامت و تعالی مراقبت(NICE)، اختلال افسردگی شدید پنج تا 10 درصد از افراد در مراکز مراقبت های اولیه و 10 تا 14 درصد از افراد در بیمارستان را تحت تاثیر قرار می دهد، اگرچه تصور می شود که این تخمین از آمار واقعی پایین تر است. حدود 10 تا 15 درصد از افراد مسن، دارای علائم افسردگی هستند.

براساس آمار اداره ملی آمار(ONS) ، تعداد بزرگسالانی که در انگلیس دچار نوعی افسردگی شده اند در طول همه گیری دو برابر شده است، و نسبت افرادی که علائم افسردگی متوسط ​​تا شدید را گزارش کرده اند از 9.7 درصد بین جولای 2019 تا مارس 2020، به  19.2 درصد در ماه ژوئن 2020 افزایش یافته است.علائم افسردگی متوسط ​​تا شدید شامل ناراحتی مداوم، ناامیدی، تنبلی، اختلالات خواب و از دست دادن اشتها است.

در حالی که ما نمی توانیم در مورد برخی عوامل خطر افسردگی- به عنوان مثال حوادث ناگوار زندگی، آسیب های دوران کودکی، از دست دادن یکی از عزیزان یا استرس های همه گیریCOVID-19 کاری انجام دهیم- اما اقدامات شیوه زندگی در کنترل ما است.

شرکت کنندگان دو، چهار، شش و نه سال بعد از ثبت نام، فالوآپ شدند. این پیگیری شامل مصاحبه های روانپزشکی (از جمله غربالگری اختلال افسردگی ماژور، اختلالات اضطرابی و اختلال دوقطبی) ، پرسشنامه ها، اندازه گیری های فیزیکی و آزمایشات خون بود.

شرکت کنندگان، افراد گروه کنترل در مطالعه افسردگی و اضطراب هلند(NESDA) بودند، یک مطالعه بزرگ در حال انجام با حضور 3000 شرکت کننده، که با استفاده از ترکیبی از اقدامات بیولوژیکی، رفتاری و روانی- اجتماعی به بررسی منشا، سیر و پیامدهای این مشکلات روانی می پردازد.

محققان از سه روش جایگزین مرتبط با مقاومت به انسولین استفاده کردند: قند خون ناشتا، که سطوح بالای آن نشانه ی پیش دیابت است؛ اندازه ی دور کمر؛ و نسبت تری گلیسیرید (چربی معمولی) به کلسترولخوب(HDL)در گردش خون.

نتایج

چهارده درصد از شرکت کنندگان در طی 9 سال بعد، دچار افسردگی شدید شدند.به طور خاص، افزایش متوسط ​​مقاومت به انسولین(اندازه گیری شده با نسبت تری گلیسیرید بهHDL)با 89 درصد نرخ بالاتر افسردگی در 9 سال پیگیری، مرتبط بود.

به طور متوسط​​، شرکت کنندگان با نسبت تری گلیسیرید بهHDL بالا، بیشتر محتمل بود که مسن، مرد، تحصیل کرده و دارای فعالیت بدنی کمتر نسبت به افرادی با نسبت تری گلیسیرید بهHDL پایین، باشند.

افزایش 18 میلی گرم گلوکز ناشتا در هر دسی لیتر خون، با 37 درصد افزایش نرخ افسردگی مرتبط بود.

هر 5 سانتیمتر افزایش اندازه ی دور کمر، با افزایش 11 درصدی نرخ افسردگی مرتبط است.

از آنجایی که برخی از شرکت کنندگان در آغاز مطالعه دارای علائم ی از مقاومت به انسولین بودند، محققان همچنین داده های حدود 400 شرکت کننده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که علاوه بر عدم وجود افسردگی و اضطراب، هیچ نشانه ای از مقاومت به انسولین در هنگام ثبت نام، نشان ندادند.

تقریباً 100 نفر از آنها در دو سال اول مطالعه دچار مقاومت به انسولین شدند.محققان احتمال ابتلای این افراد را به افسردگی شدید در هفت سال آینده با افرادی که در طی دو سال دچار مقاومت به انسولین نشده بودند، مقایسه کردند.

اگرچه تعداد شرکت کنندگان برای تعیین نتایج آماری قابل توجه، برای دور کمر و نسبت تری گلیسیرید به HDL، بسیار کم بود، اما نتایج برای گلوکز ناشتا هم از نظر آماری قابل توجه بود- به این معنا که بعید به نظر می رسد ناشی از شانس باشد- و از نظر بالینی معنی دار بود- به این معنی که به اندازه کافی مهم است که نگران کننده باشد.

به طور خاص، خطر ابتلا به افسردگی افرادی که در دو سال اول مطالعه گلوکز ناشتای آنها غیر طبیعی شده بود، در مقایسه با افرادی که در طی دو سال گلوکز ناشتای طبیعی داشتند، بیش از دو برابر (2.66 برابر) شد.

دکتر ناتالی راسگون، استاد روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشکده پزشکی استنفورد، در این باره گفت: اگر شما نسبت به انسولین مقاوم شده اید، خطر ابتلا به اختلال افسردگی ماژور برای شما دو برابر افرادی است که به انسولین مقاوم نیستند، حتی اگر قبلاً افسردگی را تجربه نکرده باشید.

این نتایج چه معنایی دارند

نتایج این مطالعه به نتایج ارائه شده از تعداد فزاینده ای از مطالعات در مورد عوامل خطر مشترک برای طیف وسیعی از بیماری های متابولیک، مانند دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی ، سکته مغزی ، زوال عقل و مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی افزوده شد.

این موارد شامل چاقی شکمی (چربی در قسمت میانی بدن)، شیوه زندگی غیر فعال، مقاومت به انسولین، سطح بالای تری گلیسیرید به کلسترولHDL و همچنین فشار خون بالا است.

مطالعات نشان می دهد که حداقل از هر سه نفر، یک نفر مقاومت به انسولین دارد که اغلب از آن بی اطلاع است.

خبر خوب این است که اقدامات مربوط به شیوه زندگی، شامل رژیم غذایی سالم، کاهش وزن و کاهش اندازه ی دور کمر و همچنین فعالیت بدنی منظم، همگی می توانند به کاهش این خطر کمک کنند.

منبع:

https://www.lifespanonline.co.uk/news/insulin-resistance-doubles-risk-of-major-depression/